MAIN GALLERY
PEANA, MTY, MX
This exhibition brings together a selection of works derived from one of the artistic investigations most extensive of Olvera: Natasha (2016-2022). This long-term project blurs the boundaries between performance, dramaturgy and text, and is located in a rather unknown, close to poetry and a mystique of the body. The project is inspired by the poem Natasha y Yo by Francisco Jaymes, from which the artist revives Natasha Fuentes Lemus, a cult character in the social fabric of Mexican Literature. The reanimations, through improvised texts and actions, take on meaning only in the ambiguity and in the challenge of social norms and codes. The paintings, photographs and sculpture included in this exhibition are testimonies that document these reanimations, and that as a performative mechanism lead Olvera to recreate a fictional chronicle, and investigate his own body what lies behind the narratives of desire and life.
Andrea Valencia
Isaac Olvera (Zacatlán, b.1982) is an artist who constructs critical social scenarios through multidisciplinary actions and supports. Starting from an observation that moves between literature and urban voyeurism, Olvera’s practice builds texts - absurd phrases, scripts, and essays - linked to visual works on the border of theater, performance, video, and sculpture. He has exhibited internationally at sites such as: Flat Time House, Westminster Reference Library and Gasworks in London, UK; Hessel Museum in New York, US; Museo de Arte Carrillo Gil, Museo Experimental el Eco, muca-Roma, Casa del Lago, Museo del Chopo and Bikini Wax in Mexico City, MX. In 2017, Bold Tendencies commissioned him for a site-specific work in London, UK. He has received grants from the Fundación Jumex Arte Contemporáneo, Fondo Nacional para la Cultura y las Artes, Fondo Estatal para la Cultura y las Artes de Puebla, and Universidad de las Américas de Puebla, MX.
Reanimación 4 (Ciudad de México, 1 de abril de 2018)
Volvió un domingo de resurrección. Difusa, nada concreta, nada señalable porque el discurso no se percibe. Quiso ser anfibia y desde la calle se coló a mi carne por un poema de Francisco Jaymes. El día anterior arreglé mis dientes para que se viera hermosa. El único dentista se ubicaba en la colonia Guerrero, cercano al lugar donde sus ojos de terciopelo negro nunca volverían a llorar. Fantasías y emociones atravesaron mi cuerpo, como si una lluvia de polvo brillante lo perforara, con gritos, y lo que ella sabe me pide vocalizar, verbalizar
Reanimación 4 (Ciudad de México, 1 de abril de 2018)
Natasha entró desconocida. No dormía sintiéndola presente y en las noches me agobiaba su cabellera en la recámara. Llegó el momento que penetrara mi cuerpo, refulgurante, como la media luna atravesada en los pechos. ¿Habrá sido Beckett, la novela gótica o las telenovelas de Lucía Mendez? Caminé con unas zapatillas en las manos, las que ella eligió para una cena pública. Su espíritu fracturó mis muñecas. Aunque dudo que haya sido ella o sus familiares también muertos. La sangre putrefacta que regresa en velos de energía, por el peso ideológico de una historia nacional, intelectual. ¿Te causamos conmoción? Interna en mí, le servía de marioneta a pesar de la torpeza.
Reanimación 16 (Ciudad de México, 31 de agosto de 2022)
Traté de imitar tus tatuajes y colgarme las cosas que traías puestas por las calles del desamparo. Caminé con un fotógrafo hasta la banqueta donde yacías para postrarme en ella. Me siento elegido como tu médium, para aprender y gozar. Reanimarte me nutre de conocimiento y las personas que te quisieron han ayudado. Dijiste, “pídeme que no me vaya”.